POWIAT MYŚLIBORSKI
KONSORCJUM Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej – Lider Konsorcjum i Fundacja Edukacji i Innowacji-Członek Konsorcjum realizują wspólnie z Powiatem Myśliborskim projekt pn. „Kompetencje i umiejętności paszportem w życie dorosłe uczniów Powiatu Myśliborskiego”.
Projekt uzyskał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Działania 6.9 Programu Fundusze Europejskie dla Pomorza Zachodniego na lata 2021-2027. Przedsięwzięcie realizowane będzie do końca 2025 roku (okres realizacji: 01.02.2024 r. – 31.12.2025 r.)
Nr projektu: FEPZ.06.09-IP.01-0025/23.
Wnioskodawca: POWIAT MYŚLIBORSKI
Całkowita wartość projektu: 1 492 226,36 zł
Kwota dofinansowania: 1 342 392,46 zł
Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 1 267 755,44 zł.
Wysokość wkładu ze środków budżetu państwa: 74 637,02 zł.
Wkład własny: 149 833,90 zł.
Głównym celem projektu jest: poprawa dostępu i jakości kształcenia ogólnego w szkołach ponadpodstawowych działających na terenie powiatu myśliborskiego poprzez objęcie kompleksowym wsparciem 3 szkół ogólnokształcących:
1. II Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół im. Noblistów Polskich w Myśliborzu,
2. I Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół i Placówek Oświatowych im. kpt. hm. Andrzeja Romockiego „Morro” w Barlinku,
3. I Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół nr 1 im. J. Słowackiego w Dębnie.
W projekcie udział weźmie 520 uczniów i 80 przedstawicieli kadry szkół i placówek biorących udział w projekcie.
Cel główny zostanie osiągnięty poprzez następujące cele szczegółowe:
1. Zwiększenie kompetencji społecznych, obywatelskich, przedsiębiorczych 240 uczniów poprzez organizację warsztatów i treningów.
2. Rozwój kompetencji kluczowych i cyfrowych ( matematyczne, TIK, nauki przyrodnicze) przez min. 200 uczniów poprzez objęcie ich zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi.
3. Poprawę kondycji psychiczno-emocjonalnej 480 uczniów co zostanie osiągnięte poprzez wprowadzenie do każdej ze szkół wewnętrznego systemu pomocy psychologicznej (podniesienie kwalifikacji 12 nauczycieli w tym zakresie) i bezpośrednie wsparcie psychologiczno–pedagogiczne 480 uczniów, nakierunkowane m.in. na przeciwdziałanie uzależnieniom behawioralnym, agresji, depresji i zaburzeń odżywiania.
4. Zwiększenie szans uczniów na rynku pracy poprzez udzielanie wsparcia w postaci doradztwa zawodowego wspierającego ich w wyborze ścieżki edukacyjno-zawodowej opartej na posiadanych predyspozycjach i informacjach rynku pracy.
5. Zwiększenia atrakcyjności prowadzonego w szkole nauczania zarówno poprzez doposażenie bazy dydaktycznej jak i zwiększenie kompetencji nauczycieli (min. przedstawicieli kadry pedagogicznej) z zakresu nowych metod i metodyki nauczania.
6. Stworzenie równych warunków do nauczania dla ucz uwzględniających ich różnorodne potrzeby psychofizyczne, uwarunkowania środowiskowe i doświadczenia poprzez wprowadzenie zasad i metod edukacji włączającej, dostosowanie szkół do potrzeb OzN i szerzenie wśród uczniów zasad tolerancji i wrażliwości społecznej.
REZULTATY:
ZMIANA SYTUACJI GRUPY DOCELOWEJ:
UCZNIÓW
Realizacja projektu umożliwi rozszerzenie oferty edukacyjnej i kompleksowe wsparcie uczniów (szczególnie tych w niekorzystnej sytuacji) pozwalające na pełny rozwój ich możliwości psychofizycznych i zwiększenie kompetencji podstawowych i przekrojowych.
Dzięki poszerzonemu wsparciu otrzymanemu w ramach p. (zajęcia wyrównawcze; warsztaty i
doradztwo zawodowe) uczniowie zwiększą swoje umiejętności i wiedzę i kwalifikacje w zakresie kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy, co pozytywnie wpłynie na ich dalsze wybory dotyczące kształcenia.
Wsparcie psychologiczne w ramach projektu wpłynie pozytywnie na ich postawy i samopoczucie, co znajdzie odzwierciedlenie w ich zachowaniu wobec rówieśników, rodziny i otoczenia także poza budynkiem szkolnym.
Dodatkowe wsparcie w projekcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zapobiegnie ich przedwczesnemu opuszczeniu systemu szkolnego oraz wskaże im drogę rozwijania swojego potencjału.
ZMIANA SYTUACJI SZKÓŁ
Trwałość rezultatów w odniesieniu do placówek szkolnych (3 liceów ogólnokształcących) zostanie osiągnięta przez następujące działania:
1. wsparcie potencjału dydaktycznego – zakupiony w ramach p. sprzęt i pomoce dydaktyczne będą wykorzystywane także po jego zakończeniu
2. Wsparcie rozwoju umiejętności zawodowych kadr uczących
3.Implementację metod/działań z zakresu edukacji włączającej
4.Dostosowanie budynków do potrzeb osób niepełnosprawnych – plany tyflograficzne – ułatwiające poruszanie się po budynkach szkolnych osobom niewidzącym i słabowidzącym
Skutkiem ww. działań będzie wypracowanie i wdrążenie w każdej z placówek rozwiązań z zakresu
edukacji włączającej (zniwelowane zostaną różnice w jakości kształcenia uczniów o różnych
potrzebach psychofizycznych). Zagwarantuje to trwałe zapewnienie przez szkoły objęte projektem równego dostępu do wysokiej jakości kształcenia włączającego uczniów z różnych grup społecznych i z różnymi potrzebami edukacyjnymi.